Robić czy zlecić? – oto jest pytanie…

Robić czy zlecić? – oto jest pytanie…

Decydując się na współpracę z influencerem, młody marketer staje przed pierwszym biznesowym wyzwaniem. Działać in-house przy wykorzystaniu własnych zasobów, czy zlecić pracę zewnętrznej agencji?

Problem z pozoru prosty – niby wystarczy znać własne zasoby, aby podjąć decyzję – nie jest jednak tak oczywisty jak mogłoby się wydawać. 

Powodem jest fakt, że w ostatnich latach mogliśmy obserwować olbrzymi wzrost zainteresowania usługami influencerów. A tam gdzie rośnie popyt pojawia się i podaż. Z tego powodu agencje “influencerskie” rosły jak grzyby po deszczu. Zakładali je freelancerzy, domy mediowe, celebryci czy w końcu sami zainteresowani, czyli influencerzy.

Z drugiej strony pojawiało się coraz więcej narzędzi czy platform, które ułatwiało bezpośredni kontakt z twórcami. Dzięki nim, marketerzy bez znajomości rynku mogli nawiązać kontakt z interesującą ich grupą docelową. 

Wraz z szybką profesjonalizacją branży influencerskiej pytanie: działać na własną rękę czy z udziałem agencji, nabierało coraz większego znaczenia.

Aby dowiedzieć się jakie są realia polskiego rynku, postanowiłem zapytać rodzimych marketerów w jaki sposób nawiązują współpracę z influencerami. Z owego badania* wynika, że: 

  • 19% ankietowanych przyznaje, że prowadzą kampanie z influencerami zdając się całkowicie na zewnętrzne agencje czy sieci partnerskie. 
  • 47% działa wyłącznie in-house (przy wykorzystaniu różnych narzędzi)  
  • 33% preferuje model hybrydowy (część samodzielnie – część agencyjnie).

Jak wybrać optymalne rozwiązanie dla siebie? Aby ułatwić Wam podjęcie decyzji, pokusiłem się o krótkie zestawienie powyższych rozwiązań.

Kampanie In-house

Prowadząc samodzielnie kampanie z influencerami, powinniśmy wesprzeć się narzędziami czy platformami, które ułatwią nam pracę. Są to głównie systemy, które umożliwią analitykę kont, dane demograficzne followersów, ich jakość czy autentyczność.

Z mojej strony mogę rekomendować m. in.: Influencer Tool, Reachablogger czy Blog49.

Jednak musimy być świadomi, że tego typu narzędzia, nie są bezobsługowe i nie załatwią za nas wszystkiego. Po naszej stronie nadal pozostaje napisanie strategii, wybór influencerów, komunikacja z nimi i przede wszystkim wszelkie kwestie prawne (umowy, podatki, rozliczenia itp.).

Zatem z jednej strony mamy pełną kontrolę nad planowaną kampanią a z drugiej ręce pełne roboty.

PlusyMinusy
1. Pełna kontrola nad kampanią,
2. Możliwość współpracy z dowolnym twórcą,
3. Możliwość zbudowania własnej relacji z influencerami,
4. Brak opłaty agencyjnej.
1. Konieczność dedykowania osoby z zespołu do całościowej obsługi kampanii,
2. Opłaty za narzędzia do analizy influencerów,
3. Konieczność samodzielnej realizacji całej kampanii,
4. Brak wsparcia w kryzysowych sytuacjach,
5. Koszty obsługi prawnej.

Działania z agencjami (marketingowymi, influencerskimi, MCN)

Na rynku mamy dostępnych bardzo wiele podmiotów, które pomogą nam przy akcji z influencerami. Pierwszym trafnym skojarzeniem są oczywiście agencje marketingowe ze szczególnym uwzględnieniem specjalizacji: online, 360, social media czy influencer.

Są to podmioty, które opierając się na swoich kompetencjach mogą obsłużyć akcję w całości. Począwszy od zbudowania strategii, wyboru influencerów, realizacji kampanii, na raportach i rozliczeniach kończąc. Decydując się na wsparcie agencyjne mamy pewność (przynajmniej z założenia), że wszystko przebiegnie profesjonalnie. 

Innym ciekawym rozwiązaniem jest współpraca z sieciami partnerskimi (tzw. MCN). Zrzeszają one wielu influencerów i w ramach własnych zasobów również mogą kompleksowo obsłużyć kampanię. Ich minusem jest jednak ograniczona liczba twórców. O ile “zwykłe” agencje mogą odezwać się do dowolnego influencera o tyle MCN działa w ramach własnej grupy influencerów. Co ważne, niektóre sieci partnerskie mają wyłączność na współpracę z wybranymi twórcami. Co oznacza, że chcąc zrobić z nim akcję musimy kontaktować się za pośrednictwem określonego MCN.

PlusyMinusy
1. Kompleksowa obsługa kampanii
2. Doświadczenie w realizacji wielu akcji
3. Skuteczność kampanii określona na podstawie wyznaczonych KPI
4. Często lepsze ceny współpracy z influencerami (zniżki za regularną współpracę, wyłączność w przypadku MCN) 
1. Koszty agencyjne
2. Brak nadzoru nad komunikacją z influencerem.

Reasumując

Robiąc pierwszą kampanię z influencerem warto wesprzeć się na kimś kto ma doświadczenie i zasoby. Wówczas oszczędzimy mnóstwo czasu a niejednokrotnie również pieniądze, ponieważ kwestie prawne jak i umowy, robione „po kosztach” mogę się mścić na nas przez długi czas.

Kiedy jednak zobaczymy jak ten mechanizm współpracy działa od wewnątrz, przeczytamy kilka/kilkanaście umów, poznamy charakterystykę takiej pracy, to wówczas nic nie staje nam przeszkodzie, aby takie rzeczy zrobić samodzielnie. No chyba, że nasz wymarzony influencer będzie należał do jakiejś zrzeszonej organizacji, to wówczas i tak będziemy zdani na usługi… kogoś z zewnątrz.

* Raport Influencer Marketing 2019

Obraz tytułowy: wifflegif.com/

No comments yet. Be the first one to leave a thought.
Leave a comment

Leave a Comment